En gang imellem må man som leder stå fast og holde fokus på det, der én gang er besluttet. Men desværre var det ikke det, jeg gjorde i forbindelse med en situation, vi for nylig havde på den efterskole, hvor jeg er forstander.
Situationen var den, at vi af skolens bestyrelse havde fået bevilget et pænt beløb til at få etableret et intranet og trådløst netværk på skolen. Det havde længe været et ønsket i lærerkollegiet og blandt eleverne, og vi havde store planer med hensyn til, hvordan vi kunne bruge et intranet i undervisningen.
En af vores lærere sagde straks, at den slags kunne han nemt finde ud af, og jeg var tilpas naiv til at tro ham, og det ville jo også kunne spare os for en del udgifter, hvis vi ikke skulle have professionel IT service i forbindelse med etableringen.
Så vi fik indkøbt en server og de nødvendige routere, hvorefter den pågældende lærer gik i gang med at få det hele sat op. Men det viste sig, at hans evner i den retning trods alt var begrænsede, og efter mere end en uges ihærdige bestræbelser på at få det til at fungere, gav han op og erkendte, at vi blev nødt til at tilkalde professionel IT support for at komme i gang med vores intranet.
Et professionelt firma klarede det hele på en halv times tid, og konsulenten grinede lidt, da han fortalte, at det bare var et par flueben i en protokol, der manglede at blive sat.
Sådan er det tit. Når selv de mest uoverskuelige problemer kommer i kyndige hænder, er det ofte kun småting, der skal til. Min kusine oplevede det i sidste måned, hvor hendes webshop ganske enkelt ikke kunne blive synlig. En konsultation med firmaet Concept Interest gav svaret – og en uge senere var hun på side 1 på nogle vigtige ord for hende.
