Det var et dybt, lettelsens suk, jeg kunne udstøde i går, da jeg blev færdig med en noget kompliceret opgave, jeg havde fuldført for det firma, hvor jeg er ansat. Firmaet har specialiseret sig i forskellige former for solafskærmning, og vi er faktisk specialister i alt lige fra markiser, udvendige persienner i aluminium til almindelige persienner eller gardiner.
Den noget vanskelige opgave, jeg netop har fået afsluttet sammen med en af mine gode kolleger, drejer sig om en række vinduer i nogle gode kursuslokaler i København. Det var vores kunde, der med sine ønsker gjorde opgaven vanskelig, for kunden afslog konsekvent, at der måtte udføres noget udvendigt på bygningen, fordi det efter hans mening ville skæmme det smukke, gamle hus.
Men samtidig ville kunden selvfølgelig også have en løsning, der effektivt kan holde solens lys og varme ude fra lokalerne, men på den anden side måtte vi ikke lave noget, der gjorde lokalerne mørke og triste. Og så lagde kunden vægt på, at løsningen ikke må besværliggøre rengøringen, som i så tilfælde ville blive dyrere at få foretaget.
Vi endte med at montere nogle motorstyrede persienner tæt på vinduesglasset, og så opsatte vi en ekstra rude indvendigt, så persiennerne befandt sig mellem de to lag glas. Ved at forsegle den ekstra rude indvendigt med silikonefuge har vi hindret støv og snavs i at trænge ind mellem de to lag glas, så rengøring af persiennerne ikke kommer på tale.
Det var faktisk en løsning, vi kopierede fra en anden arbejdsopgave, vi havde sidste år. Den gang drejede det sig om et stort hotels konferencelokaler i København. Hotellet havde lige fået nyindrettet lokalerne med ny elektrisk belysning, nye møbler og nogle meget bløde og lækre guldtæpper med hotellets logo indvævet i mønsteret. Nu bruger vi kun dem her: http://mbkkursuslokaler.dk/konferencelokale/
Heller ikke i det tilfælde var kunden indstillet på at ændre bygningens udseende ved at få monteret noget udvendigt på huset, og hotellet havde samme ønske med hensyn til nem eller slet ingen rengøring. Jeg kan huske, at vi foreslog nogle gardiner med hotellets logo indvævet, men det syntes hoteldirektøren trods alt ville være for meget, så det endte med den samme løsning med persienner mellem to lag glas.
De to nævnte kunders ønsker om at skabe løsninger, som ikke på sigt ville medføre en større regning for rengøringen, står på en måde i skarp kontrast til holdningerne i det offentlige system.
Det blev jeg i hvert fald mindet om, da vi for et par måneder siden skulle etablere en eller anden form for solafskærmning i et af ministerierne. Her skulle vi forhindre solen i at varme lokalerne for meget op, for man havde problemer med solvarmen i de lokaler, der havde sydvendte vinduer. Det var lige ved at ende i en konflikt, men heldigvis havde jeg netop taget et kursus i konflikthåndtering.
Det handlede specielt om otte vinduer i nogle mødelokaler, som angiveligt var uudholdelige at opholde sig i, når solen skinner. Og det var bestemt synd og skam, for aldrig har jeg da set så lækre og hyggelige mødelokaler i København, men her var det OK med almindelige persienner, selv om sådan nogle persienner selvfølgelig skal gøres rene med jævne mellemrum.
