Om alt muligt

Hvornår er det duplicate content?

Et af de ofte varme emner blandt webmastere er begrebet ”duplicate content”, der vel bedst kan oversættes til ”dubleret indhold”. Og at det er så varmt et emne skyldes, at det for mange er ganske svært at gennemskue, hvornår der reelt er tale om duplicate content. I denne artikel vil vi for nemheds skyld forkorte begrebet til DC.

Vi har spurgt en af de eksperter, der ved allermest om duplicate content – nemlig søgemaskineeksperten Thomas Rosenstand fra firmaet Concept Interest – om, hvad det egentlig er for noget med det der DC.

Thomas forklarer: Se en hjemmeside som en bog, og se Google som bibliotekaren, der styrer verdens største bibliotek: Internettet. Lad os nu sige, at en gæst på biblioteket har bestilt en rejse til Italien, og han ønsker nu at lære en masse om landet, inden han skal afsted.

Han går på biblioteket (søger på Google) og spørger efter ”bøger om Italien”. På et øjeblik får han præsenteret 10 bøger af bibliotekaren, som hun siger, er de bedste om Italien lige nu. Dette kan du sidestille med at få præsenteret 10 søgeresultater på Google.

Gæsten låner alle 10 bøger med hjem, og han forventer naturligvis, at det er 10 forskellige bøger, der kvalitativt giver ham, hvad han gerne vil vide. Men da gæsten kommer hjem og får åbnet de 10 bøger, viser det sig, at indholdet i dem er det samme eller næsten det samme.

Nu vil gæsten opleve, at det var en meget dårlig bibliotekar, og han vil sandsynligvis vælge et andet bibliotek næste gang. Og det samme, hvis det var en søgning på Google – hvis man får 10 resultater vist, der er ens eller næsten ens, vil man hurtigt skifte til Bing for eksempel.

Det ved Google, og de ønsker bestemt ikke, at en gæst går til en anden søgemaskine. Derfor bruger de enorme ressourcer på at sikre, at de som oftest ikke viser 10 søgeresultater på side 1, der er ens eller næsten ens.

For en hjemmeside betyder det altså, at det er yderst vigtigt at have HELT unikt indhold på hver eneste side på hjemmesiden. Er der indhold, der stammer fra andre hjemmesider eller fra andre sider på egen hjemmeside, er der en alvorlig risiko for, at Google ikke vil vise de sider i deres søgeresultater.

Hvor meget er for meget?

Det er umuligt at angive en fast procentdel, men tag følgende som udgangspunkter:

  1. En menu (eller flere menuer) tæller ikke med i opgørelsen af indholdet på en side.
  2. Evt. faste tekster i bunden af hver side tæller heller ikke med i opgørelsen af tekstindholdet.
  3. Al anden tekst tæller med.

Det betyder, at har du for eksempel et produkt, der fås i 5 varianter farvemæssigt, og hvert af disse produkter har sin egen adresse (URL) med samme produktbeskrivelse (hvor eneste variation er farven), vil kun ét af dem blive betragtet som det originale – og de fire andre vil blive set som duplicate content. Men skriver du fem unikke tekster, vil de alle fem blive betragtet som originale.

Vi kan altså sige, at det slet ikke er nok blot at ændre en farve i beskrivelsen. Min egen tommelfingerregel er, at der maksimalt må være 25% sammenfald mellem to URLs.

Også på tværs af domæner

Samme regel gælder på tværs af domæner! Hvis du lige kopierer teksten til et produkt fra din leverandørs hjemmeside, vil en af jer (sandsynligvis dig) blive betragtet som en kopi og håndteret i overensstemmelse hermed af Google. Det er derfor, at for eksempel tyveri af tekster fra hjemmesider er en dobbelt alvorlig sag.

Disclaimer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *